tisdag 7 juli 2009

Fyndhimmlen




I den lilla blekingska staden jag bor i har vi en enda tyghandel. Den är helt fantastisk! Den har drivits av samma familj i två genertioner och har en hemlighet som inte alla känner till. Om man frågar snällt så kan man få gå upp på övervåningen, och där finns alla tyger som inte sålts de senaste 30-40 åren! Man kan gå runt där en hel dag och bara upptäcka och botanisera. Det finns allt ifrån orangea polyester/ull blandningar från sjuttiotalet till sliskiga 80 tals pasteller. Segelduk, linne, retro manchester, pepitamönstrat, möbeltyger, 60-tals polyester och allt annat man kan tänka sig. Rullar fyller varje hörn och vrå från golv till tak i en enda röra. Man får lyfta, gräva, krypa och vräka undan för att komma åt. Men det är det värt!Men den som äger den har på senaste tid råkat ut för diverse ledsamheter som bla resulterat i att han nu mera är nästan helt blind, så butiken är inte öppen så mycket, och man vet heller aldrig när den är öppen. Men idag hade jag tur när jag kände på handtaget! Tyverr hade jag tidspress på mig i form av parkering och dagishämtning så jag fick skynda att fynda ;). Efterssom ägaren knapt ser nåt får man hjälpa till att läsa prislappar och slå in sitt eget kvitto. Siktigt skoj att läsa de gamla handskrivan prislapparna med darrig handstil; 23.75 kr metern. Eller på stuvbitarna kan det stå ; ca 3 meter 30 kr jämt. Dagens fynd i all hast blev manchestertyg i roliga retro färger som gammelrosa, lila och tandkräms mintgrön, samt lite roliga bomullstyger och nåt blommigt brun/ gul/blå mönstrat polyester nånting tyg i härlig retro stil. Sen hittade jag ett gammalt sextiotals tyg i fyndlådan . Hela tre meter ljusgrön aktigt tyg med lila fjärilar,..27 kr. Jag bara älskar denna tygbutik. Helt värd ett besök av alla som vill fynda. Nu ligger de flesta tyger och åker karusell i tvättmaskinen, förutom dom som redan åkt färdigt och hänger på torklinan i trädgården. Imorgon ska det allt sys så symaskinen glöder ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin