måndag 16 november 2009

New York shopping

Den här underbara boken bara skreeek till mig att den ville med till sverige, så den fick jag lov att köpa. Handlar om ett japanskt gatumode som fanns för några år sedan men som nu mer eller mindre dött ut. Helt underbar vitamin kick!
Den här fina mössan köpte jag på en butik som heter Himalayan Crafts. ( tror den låg på Columbus av eller Broadway) Butiken var helt underbar och jag och min make stannade i säkert en timme occh bara tittade och pratade med det äldre japanska paret som ägde butiken. Vi pratade asiatisk textilhistoria, tibets frihetskamp , hmongfolket i Vietnam och de olika asiatiska ursprungsbefolkningarnas ointresse för sitt eget hantverk......
Mössan är handstickad i Peru. ( ser ut att vara ca stickor ETT!!). Enligt traditionen stickar männen mössorna till sina söner, men nu har man nästan slutat då fler och fler söner vill ha moderna baseballkepsar istället.....
Och sist men inte minst,.....i en tygbutik på en av sidogatorna till fashiondistrict hittade jag en trave med tryckta afrikanska tyger. Först tänkte jag att det inte var nån idé att ens fråga om priset, tänkte att det var för högt för mig. Men det visade sig att tygerna kostade ca 28 kr/m. Underbart!!! Så jag köpte lite allt möjligt. Love it!!
Känns roligt att ha handlat så mycket fint amerikanskt hantverk nu när man ändå var i landet,.... ;)

1 kommentar:

  1. Vad kul att du hittade så många fina saker, det är alltid spännande att handla i andra länder.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin