fredag 6 augusti 2010

Mobbing?

Den här jackan sydde jag till min lilla kille förra våren och han gillar verkligen den. Den är ju hans jacka lixom. Men en dag i våras kom han hem ifrån dagmamman och berättade att en annan pojke sagt till honom att bara för att han hade blommor på sin jacka så var han kär,.....
Hur tidigt börjar mobbning och utanförskap/ annorlundaskap egentligen? Och framför allt var kommer det ifrån? Min fina lilla kille börjar ju i förskolan i höst och jag vet ärligt inte om jag vågar låta honom gå till skolan i den där jackan. Man vet ju själv av erfarenhet att ser barnen nåt annorlunda hos en så är det ju kört ända från början. Speciellt på en så stor skola som han ska gå på. ( det börjar 60 nya sexåringar till hösten,..)
Och jag vill ju verkligen inte att han ska bli retad för att jag tar på honom hemsydda jackor. Men samtidigt så borde man väl stå på sig kan man tycka. Visa världen att det är ok att vara den man är. Och framför allt visa min son att det är ok att vara den man är.Frågan är ju om jag vågar riskera min sons skolgång för det? Känner mig nästan tvungen att KÖPA en jacka, eller typ sy en med batman eller spindelmannen på bara för att,........
Så himla trist.
Vad göra??

7 kommentarer:

  1. Svårt att säga.... Jag ville inte skicka med mina killar hemsydda gympapåsar ens en gång när de började skolan. Det är ju såå himla känsligt om man sticker ut det minsta liksom.... nu när barnen är större så kan de själva bestämma. Fegt kanske av mig.... men jag ville verkligen inte att de skulle bli retade för en sådan sak. Min stora kille däremot berättar gärna för alla lärare och elever i skolan att hans mamma syr och säljer ;-)

    SvaraRadera
  2. Ja gud så svårt. Allt handlar ju om avund,att våga. Och barn är ju oerhört brutala i sina känslor. Usch,jag vet verkligen inte. Jag tycker och önskar att barnen kunde få välja själva och vara stolta,speciellt om man har en kreativ mamma med en gåva...men,ja samhället säger ju nåt helt annat,att sticker du ut för mycket så kommer du bli utpekad. JAg vet inte,önskar man visste innan,jag tycerk att vill han ha den,så ska han ha den.testa?

    SvaraRadera
  3. Det där är jättesvårt. Man vill att de ska bli starka och trygga i sig själva och då ska kläder mm inte spela någon roll. Men vet ju också att mobbing finns. På en stor skola kanske det är svårare att se och upptäcka och stoppa i tid om det skulle ske. Vår pojke går på byaskola, där känns toleransen ganska hög, men vid en viss ålder så blev det plötsligt viktigt
    Jag märkte precis när det där hände med min son. I åk 2. Då ville han inte ha reflexväst när han gick in på skolgården utan krånglade ur sig den ett tiotal meter innan han kom till skolgården. och vilken mössa mm han skulle ha på sig.
    Men du kan väl låta honom ha den till en början och kolla läget. Bara han talar om, om det skulle vara något.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att du ska fråga honom! Vad vill han ha för jacka?

    Lycka till med allt och lev väl.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Jag tycker du ska testa och sen kolla av med din son. Blir det problem så får du säkert veta det. Olika barn är ju också olika känsliga och bryr sig olika mycket om vad andra tycker. Min dotter bryr sig mycket lite om vad andra har för synpunkter på henne, medan min son (tre år yngre) tvärtom är väldigt känslig för det.
    Sen är det ju ändå så att om några ungar känner ett behov av att trycka ner och mobba andra, så hittar de nog något att retas för oavsett vad du gör. Jag blev t.ex. mobbad för att jag inte pratade exakt samma sorts skånska som mina göingska klasskamrater, för att jag hade glasögon och för att jag använde för många "fina" ord - jag läste nämligen mycket och hade ett större ordförråd än de. Sen tror jag visst att jag fick lite skit för att jag hade för bra betyg (det betydde givetvis att man var en plugghäst) och tydligen var jag ful och hade fel kläder också (mamma hade inte råd med märkeskläder). Fast idag sitter en del av dem fortfarande där i sin byhåla, och jag bor och jobbar i Luxemburg (känner din mor!), och jag vill INTE byta med dem.
    Stå på er om ni orkar! Jackan är verkligen jättefin.

    SvaraRadera
  6. tack för alla fina tips och kommentarer. Jag har frågat honom om han vill ha en ny jacka till hösten, men han säger att han vill ha sin gamla.Då tycker jag att han ska få ha det. Frågade honom oxå hur han skulle vilja ha en jacka om jag sydde en han sa nåt i stil med : "jag vill ha en gul huva med grön toffs på, grön kropp och bruna ärmar". Jag får se om jag hittar på nåt nytt eller om det blir samma jacka. Han verkar ju i allafall inte vara rädd för att sticka ut :)/lina.oj

    SvaraRadera
  7. ett tips från en mamma till ett barn som var mobbad i sin förra skolan i tre långa år skicka inte honom med den fina jacka barnen är jätte elaka nu mår min dotter bra i sin nya skolan men vilka åren hoppas din lilla pojke inte behöver känna så kram maria

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin