onsdag 22 september 2010

Nu kommer jag att få skäll,...

I väntan på att han som äger stadens tygbutik ska bli anträffbar, så har jag lagt Ingestads livstycke på hyllan och istället improviserat ett Blekingeliv. Men jag har ju så svårt för blekingefärgerna. Ljusrosa och ljusblå....jag som får krupp av pasteller.



Det är så synd att blekinge har blivit just pasteller. Alla dessa blekingebroderier i ljusrosa och ljusblå,....dom har ju från början varit röda och mörkblå! Det är bara det att man tagit gamla solblekta saker och gjort reproduktioner på dom. Så synd så synd. Och så har man riktat in sig på blommor och blommor och blommor. Kollar man vad som finns tex i slöjdhuset i Ronnebys arkiv så finns det gamla broderier fulla med tokiga män till häst och helt hysteriska fåglar. Jätte kul! Så varför har man skippat dom?
Med dräktskicket är det ännu värre. Läser man gamla folklivsskilldringar från blekinge så beskrivs kvinnornas dräkter som färgstarka , rikt dekorerade och varierade. Mycket röda och gula kjolar ,sidenband och spetsar. Det var ju oftast så med kuststäder som denna som hade kontakt med handelsskepp från hela världen. Sidentyger och andra material återfinns oftast i dräkterna. Men varför har man inte tagit upp det i dagens blekingesdräkter?
Jag bara undrar. Men kanske heter det här länet Blekinge av en anledning....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin