måndag 12 december 2011

Folkligt begär

För oss som smälter och får ont i hjärtat varje gång vi ser handtryckta kattun tyger ( som ofta ingår i folkdräkterna i dalarna) så kommer här lite bilder på tyger att dregla över. Och för er som aldrig hört ordet kattun förut så är det helt enkelt bara de outbildade 1800-talsvenskarnas ord för cotton.










Alle dessa underbara dyrgripar finner ni på adresserna jag gav er i förra inlägget. Är någon av er förresten intresserad av att skänka mig en miljon eller två? Tänkte bara shoppa lite tyger......

2 kommentarer:

  1. åh gud i himlen så fina! jag köpte mig en snordyr snutt på Hemslöjden i Falun förrförra året och sydde en liten hätta och en liten börs. sen var det slut :(

    SvaraRadera
  2. Jag antar att du köpte rättvikskattunet . Det är det billigaste kattunet , brukar kosta runt 400kr metern. Men det som är bra är att dom tygerna gör så mycket i sig själva i en skapelse att det ofta räcker med en liten detalj av tyget. / lina.oj

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin