torsdag 30 augusti 2012

Potpurri


Här kommer ett sånt där potpurri inlägg som handlar om en massa och inget alls.
De här två kjolsäckarna har jag köpt för längesen när jag bodde i Insjön och brukade hänga på loppisen Loppnor i Leksand. Där fanns alltid dräktdelar som livstycken, förkläden osv. Dom kostade alltid olika mycket beroende på vem det var som stod i kassan. Dessa två hör till Dala Floda resp Leksandsdräkten.
Den från Leksand är rätt sliten och gammal men det från Floda är i perfekt skick och ser nästan oanvänd ut.
Tänkte ha dom i ateljén som inspiration.



Och här,..tada! är familjeklenoderna jag nämnt tidigare. Dom fina femtiotalarna som jag hade som barn och som även mamma hade när hon var barn. Mamma hittade dom i sommarstugan i somras och tog ner dom hit till mig. Åh vad man kände sig fin när man hade dom på sig som barn. Den rosa har även en litenjacka till.
( när jag var liten fanns det även en lavendelblå klänning i samma modell som den gula, med en lite vit spetsbård på och en matchande jacka. Men mamma slängde den för ett tiotal år sedan då den var så tunnsliten att den inte gick att rädda)
Nu är det då meningen att tredje generationen småtjejer ska få känna sig fina i dessa klänningar. Ska bli så fint att få se. Fast jag får vänta några år tills dom växt i dom.

Ja, sen till sist så har minsta tjejen fått flytta in i mellan rummet och fått " eget rum" som dom andra barnen. Jag fixade så det skulle vara lite mysigt med ett ärvt gammalt överkast ovanför hennes säng. 
Hitils har hon sovit där fyra nätter och det verkar gå fint.
Nu kan jag äntligen ligga och läsa på kvällarna igen .

2 kommentarer:

  1. Vilka fynd!
    Och vad härligt med kläder som kan ärvas i tre led! Det mesta som fanns kvar från när jag och min syster var små försvann i en brand. Det känns tråkigt.
    Vad mysigt med det lilla fönstret ut från lillasysters rum :)

    SvaraRadera
  2. Så fint med kläder som bär en historia!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin