tisdag 23 april 2013

Tutorial, stolsdynan. Del 1

Har blivit förfrågad att gör en tutorial på den runda sittkudden i lappteknik.
Jag dela upp den i två delar så att det inte blir så långt.
Här visar jag hur jag gör mönstret.

Ta en tallrik och rita av på papper. Behöver den bli ännu större än tallriken så är det bara att mäta och rita dit. Klipp ut cirkeln och hitta mitten genom att vika den två ggr.



rita av ett kaffefat el dyligt och rita av det i mitten på den stora cirkeln.
Klipp sedan ut en kvart av mönstret.


Klipp av kaffefatsdelen av kvarten.
Vik resterande bit på mitten och mitten igen och klipp ut en av de fyra delarna.

Nu har du ett färdigt mönster till stolsdynan.
Du behöver nu klippa ut 16 st av det ena mönstret och fyra av det andra.


Hur man sedan syr ihop alltihop visar jag en annan dag.

2 kommentarer:

  1. Mycket bra beskrivning, Tack för det.
    Du har massor med fina saker som du gjort här på bloggen, blir inspirerad

    SvaraRadera
  2. Tack tack Tarja! /lina.oj

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin