lördag 27 juli 2013

Under tak

I två dagar nu har jag haft en inneboende i familjen , nämligen min vän Kim.
Han är inte bara trummis i tre olika band ( Lide Najs , Storskogen, Solklart) utan arbetar även som snickare.
Eftersom jag länge tänkt på att bygga en uteplats av mina gamla fönster så föll valet naturligtvis på honom.
( Vi har hade nämligen ingenstans på hela gården där man kunde sitta ute under tak, vilket jag saknat jätte mycket.)
Men nu jäklar blev det av. Fram med några av mina ca 60 st fabriksfönster och och bygget kunde börja!

Framför trappen på baksidan av huset stod det förut en tujaväxt. En sån där hiskelig, barrig och mörk 70-tals historia som bara var trist , svalde allt ljus och skymde berget som gick i dagern. Jag sågade ner den i somras men sparade stubbarna i väntan på att jag skulle komma underfund med vad jag ville ha där i stället.
Men exmaken ville inte ha stubbar där så han grävde bort dom och en massa mer, vilket resulterade i en stor ful grop alldeles framför trappen. Sen blev det höst och exmaken flyttade , så i nästan ett helt år har vi levt med " gropen". Jätte trist. Så när jag nu skulle fixa uteplats så byggde vi den rakt över hålet såklart! Blev jätte bra!

Här är Kim i färd med att gräva ner betongplintarna.



Och här reses hörnstolparna, som stagas upp av spillträ.


Nästan färdigt...


Nöjd färdig snickare och snygg uteplast!!!

Hejja Kim!!


Jag har själv bestämt hur uteplatsen ska se ut, med bara en glasvägg. Jag ville ha berget fritt och vägglöst ut mot gården så att man kan sitta på verandangolvets kant om man vill. Vill jag ha fler glasväggar någon gång i framtiden så kan man ju bara sätta dit fler fönster. Taket är räfflat vitt plasttak och golvet är av brunt impregnerat virke. Nu ska alltihopa bara målas. Kommer bli så jädrans snyggt. Åh vad jag ska hänga där och mysa!

4 kommentarer:

  1. Åh vad mysigt det ser ut. Och vilken snygg snickare :-)

    SvaraRadera
  2. Ja tänk vad man kan göra med gamla fönster och en snickarkompis! Jättefint

    SvaraRadera
  3. Men gud så underbart, ser ut att bli ett toppenbygge :) Inte alls avis ;)

    SvaraRadera
  4. Ja visst blir det toppen! / Lina.OJ

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin