tisdag 26 augusti 2014

Frisk luft och blåa berg.

Nu har skolan/jobbet kickat i gång på riktigt och hösten har kommit till Blekinge. Jag har redan fått elda i vedspisen två ggr och morgonluften känns krispig och sval.

Innan jobbet drog igång så åkte hela personalstyrkan på den årliga kickoffen. I år gick turen till Jämtland.
Åhhh vad det var skönt att få vistas bland blå berg och hög luft igen. Fick sån hemlängtan till Dalarna att jag började fundera på varför jag egentligen bodde nere i Blekinge. ( fast sen kom jag på hur det är att bo där året runt och då ändrade jag mig). Dalmålet kom som ett brev på posten och vallåtarna och kulningen fastade i halsen varenda gång jag utsattes för den vidunderliga jämtländska utsikten.

De första dagarna bodde vi på Birka folkhögskola i Östersund. Vi var på Jamtli, körde runt och provade ostbrickor och egengjord choklad och turistade allmänt.



Sen åkte vi vidare till Åre. Där bodde vi på Hållands folkhögskola.

Jag och skolans teaterlärare fick feeling, slängde av oss kläderna i ren eufori och tog ett dopp i Ristafallet. 
( Det som var Glupafallet i Ronjafilmen)
Kan ni se oss där inne bakom fallet?


Vi besökte en Njarka sameläger, tog långa promenader och åkte kabinbanan upp på Åreskutan.
Ingen jätteful utsikt,...


Jag och Magdalena kände oss plötsligen lite extra optimistiska och tänkte att -"äsh,..vi GÅR ner istället för att åka kabinbanan". Den här bilden togs precis i början på färden neråt..När vi fortfarande var optimistiska.


Vi tog oss ner till slut. Det tog ca 2.5 timmar och var en riktigt härlig promenad.

Fast ibland busade vi  när det fanns tillfälle och åkte på ledstången i stället :-)


Vi var borta i fem dagar och när vi kom hem blev jag bjuden på middag av en lyxbåtsägare och en trefaldig världsomseglare. Fast det är en annan historia.

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig tur ni verkar ha haft./ eva

    SvaraRadera
  2. O jestanes så underbart härligt den turen såg ut!
    Det hörs som att det är en fin skara människor du jobbar med också!
    Här eldade vi igår första gången, känns mysigt att börja få kura skymning litegrann!
    Ha det fint från Elin i Skellet

    SvaraRadera
  3. Ser fram emot lyxbåtsägarhistorien :)

    SvaraRadera
  4. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    An Thái Sơn chia sẻ trẻ sơ sinh nằm nôi điện có tốt không hay võng điện có tốt không và giải đáp cục điện đưa võng giá bao nhiêu cũng như địa chỉ bán máy đưa võng ở đâu uy tín.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin