onsdag 30 mars 2016

Täljfestival och stickberoende

 I helgen så var jag och killen på täljfestivalen i Ystad. Det var ett tredagars arrangemang med en massa roliga kurser. Lär dig göra upp eld, tälj en sked, gör din egen täljhäst,..mfl.
Jag gav mig på att göra en egen slev,...


Dum som man är så ger man sig ju på för stora grejer på en gång. Jag tex valde äppelträ som är ett rätt hårt träslag i stället för björk. Resultatet blev en triljon blåsor redan innan lunch. Det var tydligen mer än mina prinsesshänder klarade.


Fick iaf med mig en ful slev med hem, Den blir säkert jättebra att elda med i vedspisen :-)


Sen hittade jag den här bilden på Pintrest för några veckor sedan och fick såklart en ide,.


Jag blandade lite olika mönster igen , la till lite och drog ifrån lite och färgade in lite ljusgrått ullgarn med gullök et voila! 


Tycker den blev rätt ok, fast lite tight över armarna kanske..
Den här slags tröja är så himla kul att sticka så det känns helt beroendeframkallande. Har liksom minst tre olika till sådana i huvudet som vill ut.




Ja , och sen kommer en bild på hur min "cape" ser ut på:


10 kommentarer:

  1. Så mycket fina saker du visar- är grymt imponerad!

    SvaraRadera
  2. Capen är ju fantastisk, och så snygg din tröja blev. Det blir ju superfin gul färg av lökskalen. Jag skulle uppskatta mycket om du i något framtida inlägg ville berätta hur du gör när du färgar med lökskal; om du har tid/lust/ork. Skulle vara roligt att prova men har ingen aning om hur man gör. Tack också för en fin blogg; det är så roligt att följa allt det kreativa du gör.
    /Karolina

    SvaraRadera
  3. Jag har skrivit ett inlägg om växtfärgning i höstas, där skriver jag bla om lökskal. Kolla där!

    SvaraRadera
  4. Jättefin tröja! Jag är så imponerad av hur mycket du hinner, känns som att du åstadkommer en halv tröja på samma tid som det tar för mig att blinka typ. Och då har du dessutom färgat garnet och konstruerat mönstret själv. :)
    Den gula tröjan som du inspirerats av är stickad av Maria Carlander, har tipsat henne om ditt inlägg så att hon får se vad hon inspirerat till.

    SvaraRadera
  5. Åh vad kul att du vet vem som stickat! Det stod ingen info om bilden på pinterest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag följer hennes blogg och tyckte att jag kände igen både tröja och fotobakgrund, så jag gick in och kollade och mycket riktigt. :)

      Radera
    2. http://mariacarlander.blogspot.se

      Radera
  6. Åh tack; det inlägget har jag missat (slarvigt av mig), men nu har jag varit inne och kollat och skall nog våga mig på ett eget försök. Spännande.
    /Karolina igen

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin