lördag 6 augusti 2016

Hemmafix




Jag har fixat och donat lite hemma i trädgården..
Det här huset byggdes för ca 109 år sedan av en man som hette August som var stenhuggare. Efter honom tog hans son Adolf över, även han stenhuggare. Och på grund av dessa två män så har jag mycket huggen sten i trädgården i form av stensättningar.( men här och där ligger det också gamla stenhuggarverktyg ock skräpar..) 
Framför hönshuset är det en konstigt huggen hörna där det varit rabatt. Jag som är totalt värdelös på allt som heter odling tänkte att man väl kunde använda det där hörnet till nåt bättre....



Så jag grävde bort all jord ner till stenbotten, fyllde upp med grus, använde lite cementblock som låg och skräpade i trädgården och köpte skogaller på loppis så voila!: Ett eget ställe för växtfärgning!!!
 Det stora bykkaret hittade jag på stans antikbutik i våras.



Jag fyllde upp vatten i grytan och hivade i lite röda lökskal och gullris. Senare klippte jag ner lite renfana också. Sen sattes brasan i gång!


När allt kokat en timme silade jag ur det mesta av växterna och knölade ner lite ullgarn ,ett ljusrosa ulltyg och alun.

Under tiden hade ungarna ett litet våffelkalas.....


Känner mig lite som häxan på berget...


Och här är resultatet

Det ljusgrå garnet :





Och tyget:



Åh vad glad jag är!!! Äntligen kan jag färga stora saker utan att behöva dela upp i flera grytor och överanstränga spisen i köket. Jippie jippie jippe!

3 kommentarer:

  1. En ren dröm för mig som bor i lägenhet...

    SvaraRadera
  2. Instämmer på föregående kommentar, rena drömmen... vill ha !!!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin